Pages

Ads 468x60px

fredag 7. desember 2012

Undervisning - Hole Bilbliotek

Den 16.11.12 var jeg og hele klassen min på Hole Bibliotek for å undervise i data. Kurset ble arrangert av Hole Bibliotek og Hønefoss Videregående Skole.  Vi skal være der tre ganger totalt fremover.

Jeg underviste en mann i 40 årene som hadde vært på dette kurset tidligere året før. Før han begynte med dette kurset så kunne han ingen ting om data, men etter i fjor så lærte han en masse nødvendige ting. Nå var han kommet tilbake for å lære enda mer. 

Jeg begynte med å finne ut av hva han faktisk kunne så jeg visste hvilket nivå han lå på. Han kunne det å bruke mus og klikke seg inn på YouTube og andre favoritt sider som allerede hadde blitt lagt til. Dette var det den første dagen gikk til og vise han litt mer på Internett og bli bedre kjent med han jeg underviste.

Den andre dagen 23.11.12 Skulle jeg lære han å bruke tastaturet så han selv kan finne egne filmer på YouTube og søke andre steder som for eksempel Google. Dette vil åpne muligheten hans mye større isteden for å være begrenset til de favoritt sidene han hadde fått lagt til i fjor. Dagen gikk til dette for det meste. Jeg fikk han til å klare å søke på Google og finne bilder for så å laste de ned i en egen mappe. Han vet nå også at man kan søke på YouTube også etter video eller musikk. Dette tok hele dagen og en viktig ting jeg lærte var at selv for meg er det åpenbart at der er en viss måte man gjør det på så kan det forsatt være vanskelig for en som er ny til data. Vi ble enige om at neste gang skulle jeg lære han å bruke tastaturet.

Denne dagen kom også NRK på besøk for å filme det vi drev med. Jeg ble ikke intervjuet men her er innslaget til nyhetssending:

http://tv.nrk.no/serie/distriktsnyheter-oestafjells/dkte99112312/23-11-2012#t=9m52s

Bildet er tatt fra NRKs hjemmesider
30.11.2012

Siste dagen på Hole. Idag viste jeg han veldig grunnleggende hvordan et tastatur virker og hvordan man bruker det til å skrive i Word og for eksempel YouTube. Det var det dagen gikk i å la han øve om og om igjen til han kunne det. Han lærte hvordan han skulle søke etter video som interesserte han på YouTube.

Dette kurset var veldig annerledes enn hverdagen våres på skolen. Det var spennende og morsomt å undervise andre. Det tok litt tid før jeg faktisk skjønte at noen vet ikke engang hvordan en mus virker, eller hvordan et tastatur virker som i mitt tilfelle var en. Jeg lærte mye på å undervise der og syns det var gøy generelt å dele kunnskapene våres med andre.








Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Kommenter gjerne spørsmål også :)