Pages

Ads 468x60px

tirsdag 29. januar 2013

Ute I Bedrift - Dag 02

Dagen startet med et møte med lærlingene om hva vi skal gjøre denne dagen. Da fikk jeg en mer detaljert plan om tanking av pc, den inneholdt blant annet sikkerhet, proesesser og hvordan det fungerer.

Sak 06 - PRTG Network Monitor

PRTG Network Monitor
Det først jeg ble vist idag var PRTG Network Monitor. Den gir deg en oversikt over alle enheter du har i nettverket. Siden stedet jeg er på er IT avdelingen til kommunen så fikk jeg se alle enheter på alle kommune eide skoler, barnehager og flere. Det er 4 forskjellige varsler som blir vist der bak enheten. Det ene du kan få er grønt, da er alt som det skal være, det neste du kan se er gult. Da betyr det at den kjører forsatt, men har kommet opp et problem. Et tredje merket er blått, da betyr det at du har satt enheten på pause. Det aller siste merke er rødt og betyr at den enheten har stoppet å virke.

Det kom opp at mottakeren på Veien skole var nede, men senderen som sender signalet til den mottakeren som ligger på Veienmarka Ungdomskole var forsatt oppe. Konklusjonen med dette problemet er da at det kan kanskje ha vært et strømbrudd. Hvis dette ikke er tilfelle vil nok Helpdesk få en telefon at det ikke har kommet opp igjen.

Sak 07 - Serverom

Vi ble vist kort rundt på serverommet. Sikkerheten til dette serverommet er en ganske solid dør med kodeløs og nøkkelås for å minske på hvem som har tilgang til rommet. Det første man legger merke til når man går inn i et server rom er bråket av viftene som fører kald luft inn for å kjøle ned systemene. Inn i rommet hadde de en gradestokk som viste 17-18 grader.

Sak 01 - Tanking

Nå fikk jeg repetert tankingen fra igår, det var kommet inn en pc vi måtte bytte harddisk på for så å tanke den etterpå. Etter å ha valgt hvilken tankesekvens jeg skal bruke så er det å vente 60 minutter ca til jeg kan gjøre noe mer. Når tanking var ferdig logget jeg meg inn for så å restarte pcen en gang. Sikkerhets sertfikat ble av en eller annen grunn ikke innstallert så den innstalerte jeg fra en minnepenn. Etter det så innstallerte jeg en skriver så var den pcen klar til å bli utlevert igjen.

Sak 08 - Tynnklienter

Jeg er med en lærling som nå denne uken sitter på helpdesk så hvis det komme saker som må løses på eksterne plasser blir det sendt til den andre lærlingen så han tar seg av den biten. Av og til kommer det litt mange saker inn på en gang så denne gangen kjørte vi ut også. Først kjørte vi til Servicetorget, problemet der var at ingen kom seg inn på tynnklientene, vi så ikke noe feil i PRTG systemet så trudde problemet kunne være hos dem, men problemet ble ikke løst og det er forsatt nede.

Sak 09 -  Mørk Skjerm

Nå dro vi rett opp på legevakten for å se på en monitor som skjermen på den var altfor mørk til å kunne brukes. Lysstyrken og kontrasten var satt på 100. Denne monitoren er koble til en dockingstasjon som igjen er koblet til en bærbar pc. Så etter og prøvd flere måter inne på den bærbare og på innstillingene på skjermen så sjekket vi først om det var dockingstasjon som var problemet, vi koblet da dockingstasjonen til en annen monitor, men skjermen på den monitoren vi byttet til lyste bra så da var ikke dockingstasjonen problemet. Så prøvde vi kabelen, vi byttet DVI kabelen med en annen DVI kabel, men skjermen var like mørk. Som en ekstra forikring så prøvde vi en VGA kabel isteden for den andre, men ikke noe forandring. Da ble konklusjonen at de måtte ha en ny pc skjerm og fikk heller bare bruke den bærbare imens.




1 kommentar:

Kommenter gjerne spørsmål også :)